דצמבר 2018מאמרים דצמבר 2018

חינוך לשלום ע”פ מריה מונטסורי

איך נוכל לעזור לילדים לטפח שלום ורוחניות בעלת משמעות  בחייהם, עם אחרים ועם הקהילות שלהם?

ישנם שני סוגים של שלום כי הם המוקד המרכזי של מונטסורי. הראשון הוא שלום פנימי, והשני הוא שלום מחוץ לעצמך: שלום עם אחרים.

ראשית הילד צריך להיות ממוקד, רגוע, ולהבין את הרגשות שלו עצמו לפני שהוא  יכול להתחיל להסתדר עם אנשים אחרים. הוא צריך לזהות רגשות  וכיצד לתקשר בצורה בסיסית..

ככל שהילדים מתבגרים, , הם מוצאים את עצמם כ מסוגלים לעשות שלום בדרך שיתופית וניואנסית. זה לא מספיק לומר “אני כועס” ולהמשיך הלאה. ילדים בגילאי הביניים מחפשים פתרונות ארוכי טווח לסכסוכים שלהם.

שלום בקנה מידה גדול יותר, בראייה רחבה יותר של מונטסורי הוא שלום עולמי. שלום העולם מגיע מאיחוד השלום הפנימי והשלום עם אחרים.

חינוך לשלום לעיתים רואה  בעימות הזדמנות.

כמו מונטסוריאנים, אנו שואפים להעניק לילדים  גישה בריאה לקונפליקט ולשאוף לצייד אותם בכלים כדי לפתור את זה. כאשר אנו יכולים לעזור לילדים להבין כיצד ומדוע שלום, אז אנחנו יכולים להגיע למטרה האמיתית של מונטסורי. משמעות הדבר היא הבנה פעילה של הזמן, המקום והתרבות, ובחירה להיות חלק מהדברים הללו באופן פרודוקטיבי.

 

כיצד השפיעה התקופה שבה חיה ד”ר מריה מונטסורי על היותה חלוצת דרך בחינוך לשלום?

החינוך לשלום היה קריטי עבורה, כי היא חיה בתקופה שבה הפצצה הגרעינית הראשונה הושלכה. כאשר ד”ר מונטסורי היתה בחיים, כל תושבי כדור הארץחוו חוויה קולקטיבית זו מול התמותה שלהם בעת ובעונה אחת. הם הבינו כי יש לנו כעת טכנולוגיה שבה אנו יכולים להשתמש כדי להרוס את עצמנו בתוך דקות.

היא הבינה זאת עמוק. הגישה הפדגוגית שלה לא התמקדה בבעיה עצמה, אלא התמקדה  בדברים שמובילים לבעיה זו. אנחנו צריכים לחזור להתחלה, וההתחלה היא ילדים.

מההתחלה, אתה יכול ללמד ילדים לשתף פעולה ולקבל אחד את השני. אתה יכול להראות להם שבני אדם זהים ביסודם, ושחיצוניות כמו המשאבים שאנחנו לא מגדירים מי אנחנו.

בניטו מוסוליני ניסה לגייס את ד”ר מונטסורי כדי לייצר את מערכת החינוך שלו, שתחזק את הפוליטיקה שלו. אבל אחד הדברים הגדולים שהדגישה היה חופש. היא דחתה את הפאשיזם משום שהאמינה בחופש ובאחריות ובטבעיות האנושית, לבחור מה נכון. אז היא עזבה את איטליה ונסעה  להודו.

ד”ר מונטסורי כתבה על שלושה דברים שמבדילים בין בני אדם לבין יצורים אחרים. הראשון הוא הידיים שלנו, הדרך בה אנו משתמשים בהם לעבודה. השני הוא הלב שלנו, כמו שאנחנו אוהבים. אנחנו אוהבים אנשים שמעולם לא פגשנו. אנחנו נרגשים מהסבל של אנשים שאנחנו לא מכירים. השלישי הוא המוח שלנו, את הדרך שבה אנו יכולים לדמיין עתיד טוב יותר או גרוע יותר. אנחנו יכולים לנסוע בחלל ובזמן במוחנו.

יחד, שלושת הדברים האלה הם הגאולה שלנו. הם צריכים לשמש כדי לבצע את הדרך  לשלום.

איך ילדים לומדים להתייחס בשלווה זה לזה בסביבת מונטסורי?

זהו צעד אחר צעד ,תהליך, תלוי אם הם נמצאים במישור ההתפתחות הראשון של לידה עד גיל 6, או במישור ההתפתחות השני  בגילאים 6 עד 12.

במישור הראשון, אחד הדברים העיקריים הוא שילדים נמצאים בתקופה רגישה לפיתוח השפה. אז אחד הבסיסים, היסוד של חינוך השלום מלמד אותם את המילים השימושיות המיועדות ללמד אותם , כיצד לבטא את רגשותיהם.

מה הם היבטים מסוימים בחינוך לשלום מונטסורי לילדים בגילאי היסודי?

במישור השני של ההתפתחות , אנחנו מדברים עכשיו על ניואנסים. בין הגילאים 6 עד 12, לילדים יש חוש צדק מתפתח, מה נכון ומה לא נכון.

בתקופה זו קיימת חשיבות רבה לאפשר לילדים להרגיש מוסמכים לפתור בעיות.

לפעמים הנטייה שלנו היא לעטוף את הילדים שלנו ולוודא שהם לא מתנגשים. אנחנו צריכים לתת לילדים, בתוך ההיגיון, להשתמש בכישורים שהם למדו בתקופת ההתפתחות הראשונה  כדי לפתור סכסוכים.

מה יכולים הורים ומשפחות  לעשות כדי לשלב עקרונות מונטסורי לחינוך לשלום?

אחד הדברים החשובים ביותר הוא ללמד את בני המשפחה להתייחס זה לזה בכבוד. כל אחד הוא אדם, לא פחות ראוי לדרך הטובה ביותר שלך. למעשה, משהו שאנחנו אומרים בבית שלנו הוא כי למשפחה שלך באמת מגיע נימוסים טובים יותר. אתה צריך להיות טוב יותר אל המשפחה שלך מאשר כל אחד אחר כי הם רוצים לאהוב אותך. וזה כולל איך אנחנו כהורים מתייחסים לילדינו.

דבר נוסף הוא להיות ברור באמת על מה הערכים שלך הם כמבוגר. ודא כי אתה חי את הערכים האלה לפני שאתה שואל את הילדים. זה לבד יאפשר  ליצור כל כך הרבה כבוד לילדים שלך.

בעזרה לילדים להתייחס בשלום לאחרים, הורים צריכים להיות שונים בחוויות שלהם. הילדים באופן טבעי מפתחים  את ההערכה לגיוון משמעות הדבר היא חיפוש קהילות מגוונות מבחינה אתנית , מגוונות מבחינה כלכלית, מגוונות מבחינה פוליטית, ובעלות קשרים אלה.

חשיפת הילדים שלך באופן עקבי לתרבויות אחרות, ולאנשים שחושבים אחרת.